Ervaringsverhaal deel 1, "CenterParcs"
De afgelopen jaren hebben wij veel verschillende vakantieparken bezocht. Helaas waren onze ervaringen niet altijd goed. Wat maakt een vakantie voor ons compleet? Wat geeft ons nou het ultieme vakantiegevoel? Welke do's en don'ts hebben wij de afgelopen jaren ontdekt?
Allereerst wil ik benadrukken dat ik deze blog volledig onafhankelijk heb geschreven. Ik heb er geen baat bij om reclame te maken voor een bepaald bedrijf, maar ik deel mijn persoonlijke ervaring met jullie.
Het begon ons op te vallen dat er heel grote verschillen zijn bij een keuze voor een bepaald bedrijf. Iedereen kent ze wel: Roompot, Landal GreenParks, CenterParcs, Europarcs, Ooststappen, TopParken. Welke ben ik nog vergeten? Dit keer deel ik mijn ervaring met betrekking tot CenterParcs.
Eerlijk is eerlijk, als je op vakantie naar een bungalowpark gaat met de intentie "net als thuis", word je meestal teleurgesteld. Het is niet zoals thuis, het wordt niet gepoetst zoals thuis en thuis heb je alles wat je nodig hebt en hier moet je soms creatief nadenken. Dat laatste is niet erg, maar hoe beter je hierin bent, hoe gemakkelijker en hoe leuker de vakantie word. Toch mag je bepaalde verwachtingen absoluut wel hebben. Ik vind het heel erg belangrijk dat het huisje bijvoorbeeld schoon is. Er kan her en der wel een spinnenweb hangen onder het bed maar ik wil wel graag een goed gepoetste wc en een schone keuken, daar betaal je ook voor. Wij zijn meerdere malen naar CenterParcs geweest, op verschillende parken. Telkens was het niet echt schoon, veel kapot in het huisje terwijl je toch flink betaald voor CenterParcs. Maar de druppel was ons eerste vakantie met z'n vieren. Ik neem je mee naar CenterParcs les Ardennes, Vielsalm 2019.
CenterParcs, even helemaal weg. Dat sprak ons enorm aan na een zwaar en bewogen jaar. Ons tweede dochter Sara is net geboren en de zwangerschap en de tijd daarna ging niet bepaald over een lijendakje zullen we maar zeggen. We keken daarom ontzettend uit naar deze twee weken durende vakantie. Helaas kwamen wij er bij aankomst al snel achter dat het niet zo'n relaxte en onbezorgde vakantie zou worden als dat wij in ons hoofd hadden. De eerste dag dat wij ons huisje betrokken en zagen dat de WC bevuild was, dachten we "ach, dat maken we zelf wel even schoon". Naar mate de vakantie vorderde viel ons steeds meer op hoe bevuild en uitgeleefd het huisje was. Dit hebben wij meerdere malen bij de receptie aangegeven. Een globale opsomming van wat wij aantroffen:
Vuil in het huisje: spinnenwebben in elke hoek van het plafond en aan alle lampen, stof en vuil in alle hoeken van de kamer, stofpluimen onder het bed en achter de nachtkastjes, ramen erg vies en vol vliegenpoep, spiegels niet schoon, wasbakken in badkamer vuil, wc niet schoon, plafond in keuken bevlekt van het vet, kussens bank bevlekt en bevuild, gordijnen woonkamer vuil, vensterbanken met kringen en dode vliegen, op de muren platgeslagen vliegen en andere beesten, vlekken op elke muur.
Mankementen aan het huisje: plinten los of ontbrekend, gaten in de muren, loszittend behang, lamp in slaapkamer voor de helft van de muur af, traphekje alleen boven aanwezig waardoor kleine toch steeds de trap op kan, muren waar stuc afbladderd, oude tuinset zonder kussens terwijl andere huisjes allemaal een gemoderniseerde tuinset hebben, doucheslang kapot deze is na melding wel gerepareerd, wasbak keuken die vanzelf leegloopt ondanks de stop, geen fatsoenlijke prullenbak voor een 6 persoonshuisje.
Er werd iemand van de huishouding langs gestuurd om opnieuw schoon te maken. Helaas bracht dit geen verandering: alleen de zichtbare oppervlakten werden afgenomen met een doekje, er werd gedweild zonder dat er stof gezogen werd en na 10 minuten stond deze mevrouw weer buiten.
Ook in het zwembad liepen wij tegen meerdere zaken aan. Om te beginnen bij de familie kleedhokjes. Voor het hele park zijn er drie familie kleedhokjes en één open baby ruimte met een babyplank. Hierdoor sta je erg lang te wachten en geeft dit frustratie en irritatie als je met twee jonge kinderen staat te wachten. Ook bij ons als ouders en andere ouders die hetzelfde probleem hebben. Toen we in de open baby ruimte kwamen om ons 3 maanden oude dochtertje om te kleden, wisten we niet wat we mee maakten! Vuiligheid in de aanwezige wasbak waar het water niet in wegloopt, poep aan buitenkant van de aanwezige luieremmer en op de babyplank. Ook was de ruimte helemaal gevuld met strontvliegen, ik heb ze niet geteld..
Op de website schrijft CenterParcs dat het park "Les Ardennes" ideaal is voor families met kids. Wij hebben het echter heel anders ervaren. Met twee jonge dochters hebben wij een duokinderwagen. Dit betekende dat wij meedere malen per dag met deze duokinderwagen heuvel af en ook weer heuvel op moesten. Wij zaten in een huisje helemaal achteraan het park, op het hoogste punt van de heuvel. Die heuvel was echt stijl en bijna niet te doen met een duowagen. Wij zouden dit andere ouders dan ook echt niet aanraden. Indien je een "e-car" wil huren ben je echter 190 euro per week kwijt. Dit betekende voor ons 380 euro voor de hele vakantie. Dit is 15 procent van het totaal bedrag van onze vakantie. Alles op het park was overigens ontzettend duur. De activiteiten voor de kinderen, de spullen in de parkshop.. ik schrok ervan! En na al die jaren bungalowparken, ben ik toch wel wat gewend..
Door al het bovengenoemde hebben wij niet volledig van onze vakantie kunnen genieten. De onbezorgdheid was er niet. Wij hebben bijna 2000 euro voor deze vakantie betaald, maar we hebben hier echt spijt van. Wat een teleurstelling! We voelden ons dan ook niet uitgerust en bijgekomen na deze twee weken vakantie. Uiteindelijk hebben we een klacht bij CenterParcs ingediend. We hebben overal foto's van genomen maar deze konden we niet naar hen toe sturen, dit was ook niet echt nodig kregen we het idee. Waar we op het park zelf tegen aanliepen, ondervonden we in het mailverkeer opnieuw. We kregen een standaard geformuleerd e-mailbericht terug.
Zonder te kijken en zonder de foto’s gezien te hebben, probeerde het management van het park de klacht te “sussen". In eerste instantie boden zij mij een waardebon van 600 euro aan, te boeken bij SunParcs of CenterParcs. Hier ben ik niet mee akkoord gegaan en heb het bedrag op m'n rekening terug gestort gekregen.
Voor ons voelde dit niet als opgelost. Het was ons eerste vakantie met twee kinderen, ons eerste vakantie met Sara en dat kunnen we nooit meer overdoen en omdraaien in een positieve ervaring.
Reacties
Een reactie posten